På denne side kan du læse, hvad der ligger bag udviklingen af LIFE Forløb, og hvordan vi udvikler vores forløb med udgangspunkt i relevante samfundsudfordringer og virkelighedsnære problemstillinger.
KVALITETSPRINCIPPER
LIFE Forløb tager udgangspunkt i seks kvalitetsprincipper, der har til formål at sikre forløbenes kvalitet og relevans for både skoler, lærere og elever.
De seks kvalitetsprincipper handler overordnet om, at LIFE Forløb skal tage afsæt i aktuelle samfundsudfordringer, være undersøgelsesbaserede og udvikles i samarbejde med virksomheder eller forskningsinstitutioner.
LIFE Forløb er sammenhængende forløb, der understøtter Fælles Mål i grundskolen eller kernestof og faglige mål på ungdomsuddannelser.
SAMARBEJDE MED VIRKSOMHEDER OG FORSKNINGSINSTITUTIONER
Alle LIFE Forløb tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger, som virksomheder og forskningsmiljøer arbejder på at løse.
Udviklingen af forløb sker altid i samarbejde med virksomheder og forskningsmiljøer, der arbejder med viden, forskning og teknologi i relation til forløbenes problemstillinger. På den måde inddrager vi den rette indsigt og nyeste viden om det område af naturvidenskab og teknologi, forløbene omhandler.
LIFE FORLØB
Forløbene er opbygget med en progression og sammenhæng, der understøtter læringsmål og fortællingen i forløbene. Vi opfordrer derfor til at anvende forløbene i den sammenhæng, de er bygget op.
Samtidig ved vi, at læreren ofte kender sin klasse bedst. Derfor kan læreren vælge at skræddersy forløb og justere dem til klassens niveau, forudsætninger eller andet formål.
I vores lærervejledninger kan man finde informationer om didaktiske overvejelser og indhold, der giver forudsætninger for en redidaktisering og tilpasning af forløbene.
TEST AF FORLØB
Forskning og evaluering er en integreret del i udviklingen af LIFE Forløb. Vi tester vores forløb undervejs i udviklingsarbejdet, hvor vi blandt andet afprøver prototyper og foretager justeringer baseret på, hvad vi ser og hører fra både elever og lærere.
Vi tester vores forløb både før og efter udgivelse og foretager en årlig brugertilfredshedsundersøgelse. Centrale testkriterier er brugervenlighed, funktionalitet og elevengagement. Den indsamlede data bruger vi til at forbedre vores forløb.
Læs mere om, hvordan vi arbejder med forskning og evaluering:
UNDERSØGELSESBASERET NATURFAGSUNDERVISNING
LIFE Forløb er udviklet med udgangspunkt i det princip, at elever lærer naturvidenskab gennem en aktivt undersøgende tilgang.
Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, også kendt som UBNU, bliver hos LIFE rammesat af 6F-modellen, der indeholder faserne Forudsætning, Fang, Forsk, Forklar, Forlæng og Feedback. Centralt for den model er, at eleverne skal forske, før de får forklaringen.
DIGITALE SKABERKOMPETENCER
LIFE Forløb skal være med til at udvikle elevernes digitale skaberkompetencer. Vi ønsker at udnytte det potentiale, digitale teknologier har for at øge elevernes læring og motivation. Derfor underviser vi både i og med det digitale.
Elever skal både forstå det digitale og bruge det aktivt. Ambitionen er, at elever bliver i stand til selv at eksperimentere, undersøge, skabe og producere gennem digitale virkemidler.